Titelskydd/legitimering

September 2021
På årsmötet fick styrelsen i uppdrag att undersöka frågan om legitimering för församlingspedagoger. Detta arbete jobbar vi på och igår, 29/9, samtalade styrelsen med stiftspedagoger runt om i landet, som arbetar med rekrytering, om frågan. Vi kom fram till att samla en grupp med deltagare från både yrkesföreningen och stiftspedagogerna och jobba vidare med detta. Vi tittar på historien kring detta, olika samtal och motioner till kyrkomötet genom alla dessa 30 år som församlingspedagogen har varit en del av de fyra profilerna i Svenska kyrkan.
Vi tänker att det är extra aktuellt nu när biskopsbrevet om Lärande och Undervisning  nu kommit ut. Vårt mål är att församlingarna, och även vi själva till viss del, ska förstå vår roll bland de fyra profilerna, vad en kan förvänta sig av en församlingspedagog och därmed stärka kunskapen om Församlingspedagoger och församlingspedagogik. Kontakta oss gärna om du besitter kunskap, vill ge input eller glada tillrop i detta arbete, som kan hjälpa oss framåt i detta arbete.

——————-

Oktober 2019 skickade vi ut ett mejl till Kyrkostyrelsen, Sveriges alla stiftspedagoger samt våra fack Vision, KyrkA och Lärarförbundet.

Här kan ni läsa om vårt senaste – Vår skrivelse till Kyrkostyrelsen (Stiftspedagogernas och facken ser alla lika ut).

Facket KyrkA skrev 2019 en intervju med ordförandenOm titelskydd

——————-

Kyrkomötet 2018 i Uppsala hade en motion om titelskydd för församlingspedagoger. Eftersom det är en av yrkesföreningens viktigaste uppdrag läggs den nu upp på hemsidan

2018:95 Motion om titelskyddet för församlingspedagoger.

Läs även betänkandet från Tillsyns- och uppdragsutskottet

Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande om motionen.

Vi tycker som yrkesförening att denna motion är bra skriven för vårt titelskydd. Nu när vi också vet att motionen avslogs i Kyrkomötet på betänkandet från Tillsyns- och uppdragsutskottet tror vi att flera liknande motioner kommer att dyka upp i framtiden.

Vi i styrelsen fortsätter dock att göra oss som yrkesförening synlig och vill visa på relevansen av ett titelskydd för församlingspedagogernas yrke.